Η εκπαίδευση των Bear Arms combatives πάνω στην ασφαλή χρήση και αντιμετώπιση όπλων αιχμής και κρούσης βασίζεται πάνω στο ένοπλο κομμάτι των φιλιππινέζικων πολεμικών τεχνών ( kali ή arnis ή eskrima).
Ο εκπαιδευόμενος μαθαίνει να διαχωρίζει τη μάχη σε αποστάσεις μακρά – μεσαία – κοντά (largo – medio – corto) ανάλογα τις συνθήκες, τον περιβάλλοντα χώρο και τον οπλισμό καθώς και να δρα αποστελεσματικά στις αποστάσεις αυτές, δίνοντας έμφαση στην πιο δύσκολη απόσταση, την κοντινή.
Στην κοντινή απόσταση αφορά και το μεγαλύτερο μέρος της εκπαίδευσης, ακολουθόντας τη μεθοδολογία του Balintawak όπως έχει διδαχθεί από τον Grand Master Nicomedes ”Nick” Elizar.
Το Balintawak δίνει έμφαση στην άμυνα. Θεωρούμε ότι ο αντίπαλος είναι πάντα πιο δυνατός και ικανός. Εξαιτίας αυτού, τελειοποιούνται πρώτα οι αμυντικές ικανότητες. Μόλις ο συγχρονισμός και η ταχύτητα στην άμυνα επιτευχθούν πλήρως, η ικανότητα στην επίθεση προκύπτει αυτόματα. Όταν αναπτυχθούν πλήρως οι αμυντικές και επιθετικές ικανότητες, η ροή των κινήσεων επιτυγχάνεται στο έπακρο. Τότε είναι που αναπτύσσεται ενός η ικανότητα σαν eskrimador. Αυτή είναι η ουσία του Balintawak.
Στο Balintawak πάντα οι μαθητές εκπαιδεύονται ένας με έναν. Είτε προπονείται ένας μεσαίου επιπέδου μαθητής με έναν τελείως αρχάριο, είτε με τον ίδιο εκπαιδευτή, όπως και να ‘χει, με αυτό τον τρόπο εκπαίδευσης ανέκαθεν το σύστημα του Balintawak δημιουργούσε ικανότατους eskrimador. Εξαιτίας του μεμονωμένου αυτού τρόπου εκπαίδευσης, η μάθηση γίνεται πιο αποτελεσματικά και με σκοπό. Η κατανόηση των λεπτομερειών της τέχνης επιτυγχάνεται γρηγορότερα από τους μαθητές του Balintawak.
Το βασικό κομμάτι της εκπαιδευτικής μεθοδολογίας του Balintawak είναι η ιδέα του ‘agak’. Η λέξη αυτή σημαίνει καθοδηγώ και βοηθώ. Όταν ένας έμπειρος ιθαγενής οδηγητής, ο οποίος γνωρίζει το τοπικό φυσικό περιβάλλον, παίρνει από το χέρι έναν λιγότερο ικανό συντοπίτη και τον βοηθά να διασχίσει ένα ορμητικό ποταμό, αυτό είναι το ‘agak’. Αυτή τη φιλοσοφία χρησιμοποιεί το Balintawak για να μεταφέρει τη γνώση των φιλιππινέζικων πολεμικών τεχνών από τον δάσκαλο στον εκπαιδευτή και από τον εκπαιδευτή στον μαθητή.
